På Inge Lehmann Skolen tilbyder vi en undervisningsform, der er skræddersyet til højtbegavede børn. Vi har både den traditionelle undervisning og den projektbaserede tilgang til undervisningen, alt sammen med en legende tilgang. Dette giver eleverne mulighed for at udforske deres interesser i dybden, samtidig med at de tilegner sig grundlæggende færdigheder i fag som dansk, matematik, engelsk og naturfag.
Vi følger naturligvis dansk lovgivning og sikrer, at vores undervisning både står mål med og opfylder de nationale krav. Vores mål er at skabe en skole, hvor høj faglighed og trivsel går hånd i hånd, og hvor eleverne får en undervisning, der giver mening for dem.
Vi forstår, at børn og familier har forskellige behov. Derfor tilbyder vi fleksibel mødetid, hvor eleverne kan vælge at starte deres skoledag kl. 8.00 eller kl. 9.00:
Mødetid kl. 8.00: Kortere Læringsintervaller
Elever der vælger at starte skoledagen kl. 8.00, begynder med korte, fokuserede læringsintervaller på 20 minutter ad gangen. Her arbejder de med grundlæggende færdigheder som:
Disse 20-minutters moduler er nøje planlagt, da forskning viser, at højtbegavede børn ofte arbejder hurtigere og mere effektivt end deres jævnaldrende. Længere undervisningsperioder kan føre til tab af fokus, da deres hjerner har brug for nye stimuli og variation for at bevare engagementet. De korte intervaller sikrer:
Hvis man vælger at møde kl. 9.00, forlænges skoledagen tilsvarende med overstående, så den samlede undervisningstid opretholdes.
På Inge Lehmann Skolen er en del af undervisningen centreret om projektbaserede temaer, hvor eleverne får mulighed for at fordybe sig i emner, der vækker deres nysgerrighed og interesse. Projekterne er designet, så de ikke kun inspirerer eleverne til at udforske i dybden, men også sikrer, at undervisningen dækker de forskellige fagområder og opfylder de danske undervisningskrav.
Når en elev arbejder med et projekt, integreres elementer fra:
Denne tilgang gør det muligt for eleverne at opleve sammenhæng mellem de forskellige fag og udvikle en dybere forståelse af, hvordan viden hænger sammen i den virkelige verden. For eksempel kan et projekt om bæredygtighed kombinere biologi, samfundsfag, matematik og dansk, alt sammen inden for ét tema.
Ud over det har vi selvfølgelig de klassiske fag som historie, musik, idræt og madkundskab på skemaet også.
Ved at arbejde på denne måde sikrer vi, at eleverne ikke blot lever op til de lovbestemte undervisningskrav, men også får en meningsfuld og engagerende læringsoplevelse. Projektbaseret undervisning skaber en helhed, hvor eleverne får mulighed for at koble teori og praksis, udvikle deres faglige kompetencer og samtidig styrke deres personlige nysgerrighed og motivation.
På Inge Lehmann Skolen handler undervisning om at gøre fagene levende og relevante, så eleverne kan se sig selv som aktive deltagere i deres egen læring.
Hos os lærer eleverne ikke kun fakta – de lærer også at:
Vi tror på, at nysgerrighed og engagement er nøglen til at skabe en livslang glæde ved at lære.
På Inge Lehmann Skolen er undervisningen ikke begrænset til klasselokalet. Eleverne kan tage på ture til museer, møde eksperter, arbejde i naturen eller dykke ned i kreative projekter. På denne måde bliver læringen relevant, praktisk og meningsfuld.